FANDOM

Najogólniej rzecz biorąc anarcho-kapitalizm to system filozoficzny oraz teoria głoszące, że

1. Państwo jest zbędnym złem i powinno zostać zniesione

2. Moralnie dozwolony jest wolnorynkowy system ekonomiczny oparty na prywatnej własności

Punkt pierwszy to nic innego jak definicja "anarchizmu", drugi natomiast to tak zwany miękki propertarianizm, znany bardziej pod nazwami "wolny rynek" czy "laissez-faire". Przyjrzyjmy się każdej z obu naszych defenicji. Moralnie dozwolony is a "minimum" position. Prawie wszyscy anarcho-kapitaliści wierzą, że ekonomia wolnorynkowa jest ogólnie rzecz biorąc lepszą niż inne. Niektórzy propertarianie, tacy jak obiektywiści, idą dalej i głoszą, że laissez-faire to jedyny moralny system ekonomiczny.

Typowa definicja anarchizmu to: "teoria lub doktryna, według której wszystkie formy rządu są opresyjne i niepotrzebne i powinny zostać zniesione". Ta definicja wywodzi się od greckiego słowa αναρχία znaczącego "bez archona" (władcy, szefa, króla). I to jest właśnie źródło tego znaczenia - przeciwko państwu. Oznacza to bycie przeciwko państwu w ogólności, jako instytucj a nie tylko przeciwko niektórym prawom czy ludziom.

Murray Rothbard ukuł nazwę "anarcho-kapitalizm" zimą 1949 lub 1950 roku. "Moja pozycja była nieokreślona [...], były tylko dwa logicznie możliwe wyjścia: socjalizm albo anarchizm. A ponieważ poza jakimkolwiek roważaniem było zostanie socjalistą, logicznym wyjściem był anarchizm oparty na prywatnej własności albo, jak później to nazwałem, anarcho-kapitalizm".

Niektórzy wolą posługiwać się terminem "anarchizm rynkowy" aby uniknąć negatywnego skojarzenia, jakie niektórzy ludzie mają ze słowem "kapitalizm".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki